zdrowe nawyki

Przystanek zdrowie. Nawyki, które robią różnicę

W po-domkowym świecie czas jakby przyspieszył swój bieg. Pomimo, że cieszymy się dobrym zdrowiem, mam wrażenie, że do naszego domu po cichu, na paluszkach i zupełnie niepostrzeżenie wszedł chaos. Co tu zrobić z tym nieproszonym gościem? Nie ma innej rady, trzeba chwycić go za frak i wyprosić, póki jeszcze nie rozgościł się na dobre!

Tylko jak to zrobić? W pozbywaniu się lenistwa, zimowej apatii i wszelkiego rodzaju nie chciejstwa mam już pewne doświadczenie. Jeśli i ty czujesz tzw. wiosenny „nie ogar” żuć okiem na listę zdrowych zwyczajów, które pomagają pozbyć się zimowego zastoju. Przywitaj ciepłe dni ze świeżą energią!

Po-domkowy przepis na zdrowy poranek

Łagodność poranka ma duży wpływ na nastrój towarzyszący nam przez cały dzień. Mając to na uwadze, zatroszczmy się o zdrowie i pozwólmy sobie na to, aby rytm poranka ściśle odzwierciedlał naszą naturę, temperament, a przede wszystkim odpowiadał na nasze potrzeby.

Po przebudzeniu skupmy się na poruszeniu zastygłego ciała. Wysunięcie stopy spod kołdry niestety nie wystarczy, ale rozciągniecie boków ciała, wyciągnięcie wyprostowanych rąk nad głowę i ich przeciąganie to już inna sprawa. W całej tej leniwej gimnastyce chodzi o rozbudzenie organizmu i wysłanie mu wyraźnego sygnału, że czas wstawać.

Co jeszcze zrobić, by zapewnić sobie zdrowy początek dnia?

Przyda się też szklanka wody. Wypita z rana pobudza metabolizm, gasi pragnienie i budzi układ pokarmowy do działania. Opcjonalnie do wody można dodać miętę, rozgrzewający imbir lub plaster orzeźwiającej cytryny.

Następny punkt to obowiązkowe zdrowe śniadanie. Dla każdego z nas będzie miało ono pewnie inny skład. Grunt, żeby był to zbilansowany posiłek zawierający niezbędne substancje odżywcze. Co więcej, śniadanie (podobnie każdy inny posiłek) powinno być jedzone z uwagą i przyjemnością, wtedy poza nasyceniem będzie również miłym akcentem w naszym dziennym harmonogramie.

zdrowe śniadanie

W tym miejscu zachęcam cię do skorzystania z zasad mindful eating. To popularna obecnie praktyka, która pomaga nam skupić się na posiłku i czerpać z niego maksymalną satysfakcję. Pamiętaj, jedź powoli, delektuj się smakami, ciesz się teksturą pokarmu.

Nawyki budujące zdrowie, które możesz przemycić w ciągu dnia

Pakiet healthy habits na dzień obejmuje wiele dobrze znanych ci już zasad. Nie chcąc ich powielać, pozwól, że tylko je wylistuję:

  • popijaj wodę i miej na uwadze osiągnięcie dziennego bilansu płynów,
  • pamiętaj o regularności posiłków – jedzenie jest paliwem dla ciała i umysłu,
  • jedząc na mieście, wybieraj miejsca, które dbają o jakość serwowanych produktów,
  • myśl pozytywnie, spróbuj też afirmacji – to prosta metoda na satysfakcjonujący dzień.

Moją bazą zdrowia jest także poukładana i wysprzątana przestrzeń wokół. Choć nie uważam się za pedantkę, to zdecydowanie jestem z tych, których bałagan drażni. Znacie mnie już z tej strony, dlatego bez zbędnych komentarzy odsyłam do wcześniejszych wpisów z serii Uporządkuj nieuporządkowane:

Kształtuj swoje zdrowie również wieczorem

Przede wszystkim wieczorem bądź offline. Godzinny detoks od telefonu ułatwi ci zasypianie, pozwoli odpocząć oczom i bezpośrednio wpłynie na jakość snu. Z twojej uwagi ucieszy się rodzina, także nie wahaj się i odłóż komórkę poza zasięg rąk i wzroku. Wyłącz zbędne powiadomienia, tak aby niepotrzebnie nie odciągały cię od tego co jest naprawdę ważne – waszego wspólnego czasu razem.

Moja wieczorna higiena umysłu obejmuje również czyszczenie. Co prawda nie mam tu na myśli dosłownego szczotkowani i polerki, raczej chodzi mi o wymiar duchowy.

zdrowe nawyki przed snem

Porządkowanie umysłu, a tym samym przygotowanie go na nowy dzień zaczynam od wypisania wszystkich myśli zalegających mi w głowie. Następnie przechodzę do dziennej listy wdzięczności, czyli spisuje wszystkie te rzeczy/sytuacje/osoby, za które chciałabym podziękować i uwierzcie mi, nawet jeśli wydaje mi się, że kompletnie nic się nie działo, lista jest dość długa.

Dobrym narzędziem wspierającym nasze mentalne zdrowie jest dziennik, bullet jurnal lub zwykły zeszyt w kropki. Nie jest ważne, którego z nich użyjesz – tutaj liczy się twoja praca i zaangażowanie włożone w to doraźne oczyszczanie. Koniecznie spróbuj, efekty gwarantowane są od razu!

Dodanych postów 21

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane posty

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Do góry