sposoby na odporność

Jak wzmocnić odporność? 13 sprawdzonych sposobów

Sezon na grypy i przeziębienia właśnie zbiera swoje doroczne żniwo. Bez wątpienia to najwyższy czas, żeby zadbać o odporność organizmu na różnego rodzaju drobnoustroje.

W dzisiejszym wpisie postanowiłam podzielić się z tobą kilkoma sposobami, za pomocą których wspieram układ immunologiczny mój i moich chłopaków. Rzuć okiem na tekst poniżej, tam czeka na Ciebie nasza lista!

Naturalne sposoby na odporność. 5 moich ulubionych metod!

Jak to zazwyczaj u mnie bywa, domową apteczkę w pierwszej kolejności zasilają leki na odporność własnej roboty. Hity takie jak ajurwedyjskie złote mleko czy przepyszna w smaku antygrypina świetnie sprawdzają się u nas w ramach zapobiegania ewentualnym przeziębieniom. I odpukać od jakich trzech sezonów (mniej więcej tyle czasu stosujemy te metody) poza lekkim katarem nie nękają nas żadne poważniejsze grypy czy anginy.

Naturalne sposoby na odporność:

Antygrypina

Zadaniem napoju jest przede wszystkim wzmocnienie odporności i przyspieszenie wyleczenia ewentualnej infekcji. Poniżej zamieszczam dla was prosty przepis na antygrypinę:

Składniki: 2 grejpfruty, 2 łyżki miodu, 1 ząbek czosnku, 1 szklanka wody, 1 łyżeczka kurkumy, 1 łyżeczka imbiru.

Przygotowanie: Z grejpfrutów wycisnąć sok. Dodać do niego wodę, przeciśnięty przez praskę czosnek i pozostałe składniki. Wszystko razem zblendować na gładką masę. Przelaną do butelki antygrypinę należy zostawić na noc w ciemnym i chłodnym miejscu.  

Złote mleko

Idealny napój na wieczór. Nie dość, że podnosi odporność, skutecznie leczy stany zapalne w organizmie, to jeszcze pomaga zasnąć i wspiera dobry sen. Mój ulubiony przepis na złote mleko zamieszczam poniżej:

Składniki: 1 szklanka mleka, 1 łyżeczka kurkumy, 1 łyżeczka miodu, plaster świeżego imbiru, łyżeczka masła klarowanego lub oleju kokosowego, szczypta pieprzu.

Przygotowanie: mleko podgrzewamy w garnku wraz z kurkumą i imbirem (nie gotujemy). Po ok. 3-4 minutach dodajemy miód i olej kokosowy. Po wymieszaniu, napój jest gotowy do picia.

Rozgrzewające herbatki ziołowe

Jedną z moich ulubionych zimowych herbatek jest napój z kwiatów hibiskusa. Pięknie pachnie, ma fantastyczny kolor i to tego bardzo mocno rozgrzewa.

Przepis: 2 łyżki kwiatów hibiskusa, 1 strąk kardamonu, 1 cm świeżego imbiru, 2-3 goździki, 300 ml wody, miód do smaku.

Przygotowanie: w małym ganku zagotuj wodę z hibiskusem. Dodaj kardamon, imbir i goździki. Gotuj przez ok. 5 minut. Po tym czasie herbatę przecedź przez sitko i dodaj odrobinę miodu.

Olej z czarnuszki

Zwany także czarnym kamieniem egipskim lub wegańskim zamiennikiem tranu olej z czarnuszki to panaceum na wiele różnych dolegliwości. W Polsce doceniany jest przede wszystkim za właściwości antybakteryjne, przeciwbólowe i przeciwkaszlowe.

Olejki eteryczne

Rozpylany za pomocą dyfuzora olejek sosnowy, eukaliptusowy, anyżowy lub z drzewa herbacianego pomoże złagodzić objawy infekcji. Stosowany profilaktycznie wesprze udrożnienie nosa i zatok, a co równie istotne otuli nas przyjemnym zapachem.

Alternatywną terapią wspierającą budowanie odporności u dzieci jest masaż stópek. Choć obecnie rzadko praktykowany w domach (częściej w profesjonalnych gabinetach refleksologicznych), to pewnie wielu z nas pamięta z dzieciństwa jak nasze mamy lub babcie masowały maleńkie stopy.  

Ciekawa jestem, co Wy myślicie o tej metodzie?

Co na odporność dla leniwych? Dekalog 5 podstawowych przykazań

Zabieganym pewnie trudno będzie znaleźć czas na przygotowanie termosu z napojem do pracy. Napięty harmonogram nie oznacza, że mają biernie poddać się infekcjom, nawet do takiej sytuacji znajdą się adekwatne metody.  Kilka najważniejszych zamieszczam poniżej.

Ubiór odpowiedni do pogody

Ogólnie chodzi o to, żeby się nie przegrzewać i nie marznąć. W miarę możliwości ubierać się na cebulę – w razie zmiany temperatury zawsze można zdjąć lub dorzucić jedną warstwę.

Hartowanie organizmu

Hartowanie może przybrać różne formy. Jedną z pierwszych przychodzących na myśl są zimowe kąpiele w przeręblu. Jednak na co dzień można zastąpić to np. poprzez:

  • przebywanie na świeżym powietrzu,
  • chodzenie po domu boso,
  • korzystanie z sauny i odkrytych basenów,
  • częste wietrzenie mieszkania,
  • prysznic z naprzemiennie ciepłą i zimną wodą.

Suplementacja, czyli witaminy na odporność.

Jeden z filarów budowania swoistej odporności bazuje na witaminie C i witaminie D3. Warto przed rozpoczęciem połykania tabletek wykonać sobie testy laboratoryjne w celu sprawdzenia, czy aby na pewno suplementacja jest nam niezbędna. Inne specyfiki, które mogą się przydać to tran, aloes i cynk.

Szczepionka przeciw grypie

Przyznam, że temat budzi wiele kontrowersji, ale postanowiłam go uwzględnić w zestawieniu.

Odpoczynek

Nie zapomnij o najważniejszym, czyli o zaplanowaniu czasu na odpoczynek. Nawet jeśli padasz z wycieńczenia, kilkuminutowy spacer po okolicy może pomóc ci się bardziej zregenerować niż kilkugodzinna drzemka.

Jak poprawić odporność, by nigdy więcej nie chorować?

Jesień to tak naprawdę sprawdzian dla naszej odporności. O jej skuteczne budowanie powinniśmy się troszczyć przez cały rok. Profilaktyka może przybrać różnorodne formy, jednak u jej podstaw niezmiennie znajdują się 3 filary.

Filary budowania odporności organizmu:

  1. Zbilansowana dieta i zdrowe nawyki żywieniowe.
  2. Ruch i aktywność fizyczna na świeżym powietrzu.
  3. Troska o jelita – odpowiadają za 80% naszej odporności.

Sporo tego prawda? Nie trzeba od razu wszystkiego stosować, zbyt intensywne wejście w proces zmiany nawyków często skutkuje szybkim zmęczeniem, wypaleniem i porzuceniem tej drogi. Polecam Ci wybrać z każdej listy jedną metodę walki o odporność i zastosować ją kilka razy w przeciągu tygodnia.

Dodanych postów 14

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Powiązane posty

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Do góry